Forskning
Vetenskaplig förankring och aktuell forskning är viktiga utgångspunkter för att stärka vägledningsarbetet. Här finns ett stort antal relevanta studier och rapporter på ämnet, indelade i olika teman för att du enkelt ska hitta det du söker.
Elever i anpassad skola: från utbildning till arbete
Hur kan vi arbeta för att underlätta för unga med intellektuell funktionsnedsättning att etablera sig i arbetslivet? Det är en av frågorna som tas upp i den här rapporten som sammanfattar följeforskningen av projektet GR Samsär.
Grundskolebetygens betydelse för resultaten i gymnasieskolan
I den här studien undersöker Skolverket hur elevernas slutbetyg i grundskolan påverkar deras resultat i gymnasieskolan. Det är en registerstudie som utgår från de cirka 88 200 elever som slutförde årskurs 9 våren 2017 och samma höst började på något av gymnasieskolans nationella program. Utgiven 2022.
Högskolepejl – Högskolestudenters etablering på arbetsmarknaden
Svenskt Näringsliv lanserade hösten 2022 ”Högskolepejl”, för att visa olika högskoleutbildningars relevans på arbetsmarknaden.
Vem ska göra jobbet? Företagens kompetenslarm och kommunernas roll i att komma till rätta med kompetensbristen
På uppdrag av Svenskt Näringsliv har Ipsos under första kvartalet 2023 undersökt hur företag och kommunpolitiker ser på företagens kompetensförsörjning och skolans kontakter med näringslivet.
Högskolestudier –intresse, planer och finansiering
Centrala studiestödsnämnden (CSN), Universitets-och högskolerådet (UHR) och Universitetskanslersämbetet (UKÄ) har alla uppdrag som berör frågan ombreddadrekrytering till högskolan. I denna myndighetsgemensamma rapport undersöks gymnasieungdomars intresse för högskoleutbildning och deras studieplaner.
Webbprogram: Nyanlända kvinnor – vägen till jobb
Trots att ökad sysselsättning bland nyanlända och utrikesfödda kvinnor är en prioriterad fråga verkar utvecklingen gå åt fel håll. Varför har nyanlända kvinnor högre arbetslöshet och lägre arbetskraftsdeltagande jämfört med män? Hur jobbar Arbetsförmedlingen med frågan och vilka insatser leder konkret till jobb? Se Arbetsförmedlingens webbprogram!
Framtidens yrkesutbildning – Ge branscherna makten
I den här rapporten redogörs förslag på reformer för att öka andelen elever som väljer en yrkesutbildning på gymnasiet.
Attityder gentemot yrkesutbildningar på gymnasienivå
Årligen genomför WorldSkills Sweden tillsammans med Kantar en undersökning av allmänhetens syn på yrkesutbildning. Undersökningen gjord januari 2022 visar att allmänheten tycker att en yrkesutbildning leder till arbete. Av de tillfrågade anser 90% att en yrkesutbildning i stor eller i viss utsträckning leder till jobb.
Om: Att framtidssäkra kompetens
En rapport från Omställningsfonden om behoven på arbetsmarknaden – nu och i framtiden.
Vad gör ungdomar efter gymnasieskolan?
Uppföljning av en enkätundersökning om studieintresse och studiemedel.
Lärande i professionellt samtalsstöd – villkor för vuxna arbetssökandes karriärprocesser
Avhandlingen studerar lärande i professionellt samtalsstöd. Christer Langström definierar detta som karriärval och karriärcoachning för arbetssökande och i fokus ligger att genom de vuxna arbetssökandes berättelser identifiera hur deras lärande påverkas och utvecklas genom det samtalssöd de erbjuds. Publicerad 2017.
Bristen i dag – Möjligheter att kvantifiera dagens kompetensbrist på arbetsmarknaden
I den här rapporten har CSN undersökt möjligheten att kvantifiera kompetensbristen på arbetsmarknaden. Kunskap om vilken kompetens som behövs på arbetsmarknaden är viktig, samt hur tillgången och efterfrågan på denna utvecklas.